Sudah tidak menerima sebarang tempahan kerana komitmen baru tetapi sebarang resepi atau idea di sini boleh digunakan. Sekiranya guna gambar sila credit kepada anjungnorry ok..TQ for visiting

Resepi Tepung Pelita


Resepi Tepung Pelita
(Resepi asal from YANI @ MYRESEPI, credit to YANI yang baik hati dan merupakan pengasas MYRESEPI, saya suka mencuba resepi-resepi beliau dan sangat mengkagumi beliau)


Bahan-bahan


Lapisan bawah
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 helai daun pandan-kisar dengan sedikit air, ambil jusnya(dalam 2-3 sudu)
sedikit kapur makan(saya tak letak)


Lapisan atas
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
4 cawan santan
sedikit garam


Cara-cara


Lapisan bawah
masukkan tepung beras dalam periuk, masukkan gula, bancuh dengan air hingga tidak berketul, masukkan jus pandan(saya tambahkan sedikit pewarna hijau supaya nampak lebih cantik), masukkan kapur yang dibancuh dengan sedikit air dan ditapis(jangan letak banyak kapur nanti pahit).
Masak di atas api sederhana hingga pekat, kena selalu kacau, supaya tak berketul. Bila dah pekat, masukkan dalam bekas


Lapisan atas
Masukkan tepung beras, santan dan garam dalam bekas, kacau sebati, masak atas api hingga pekat, proses ni lama sikit, kalau ikut resepi asal santan dalam 4 cawan, saya kurangkan menjadi 3 cawan setengah(cepat sikit masak, HEHE). Dah pekat masukkan dalam bekas yang berisi lapisan pandan tadi


Oh ye, sebenarnya sangat banyak resepi nak di kongsi di sini, masa bulan puasa hari, almost everyday masak, and mesti saya snap gambar kan, gambar lauk lagi, kuih lagi, banyak sangat belum di upload, mencari sedikit ruang untuk mengupdate blog sebenarnya dalam kesibukan yang melanda, kerana saya ingin menjadi seorang isteri, ibu, pekerja yang baik, disamping itu, saya mempunyai minat dalam bidang masakan yang amat tinggi, kenalah pandai bahagikan masa

sampai sini dulu malam ni, Naim nak tengok upin dan ipin lak kat laptop. Bulan 10 nanti banyak perancangan mengenai kelas, biarlah saya rehat dulu sekejap, sudah ada jugak tempahan, saya buat slow2....GUD LUCK to me dan juga pembaca di luar sana

Salam sayang

Norry

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP